אופניים- זה לא רק הגלגל

קניית אופניים: אל תבחרו גודל גלגל, תבחרו אופניים!

מזה שנים ספורות שהתחוללה מלחמת עולמות בין אסכולת תומכי גלגלי ה-29 הידועים גם כ”26 זה היסטוריה!” או “29 זה 30% יותר!” לבין רוכבי אולד סקול סנטימנטליים שלא מוכנים לוותר על גלגלי ה-26, הידועים גם כ”אין על 26!” או “29 זה ל…. (השלימו מילת גנאי באופן עצמאי)”.

לקראת שנת הדגם של 2014, וכבר ב-2013, באו היצרנים וטרפו את הקלפים שוב עם ההצגה של גלגלי ה-27.5 או 650B. הפורומים, קבוצות הפייסבוק והפרלמנטים במלבי של מצפה מודיעין גועשים ורועשים, ונדמה שאנחנו מרחק קטן ממלחמת חמולות חמושות בחישוקים בסטנדרטים שונים.

במאמר זה אנסה לעשות לכם קצת סדר באיך למצוא גודל גלגל נכון וגם אולי לסדר כמה תפיסות על חשיבות קוטר הגלגל.

אז נתחיל בעיקר. איך בוחרים את קוטר הגלגל המתאים לנו ביותר? לא בוחרים קוטר גלגל!

צר לי לבשר לכם, אבל לא הגלגל לבדו מגדיר את חווית הרכיבה על אופניים. בוודאי שיש לו השפעה, אך הוא רכיב אחד מבין רבים שיש להם השפעה משמעותית לא פחות. למשל שיכוך מלא או זנב קשיח, גאומטריית השלדה, מהלך המתלה, רמת הרכיבים, חומרים, משקל ועוד…

ועדיין, השאלה הנפוצה בפורומים היא “איזה אופניים לקנות, 27.5 או 29 או…?”.

חברים ורוכבים יקרים, אתם שואלים את השאלה הלא נכונה ומייצרים לעצמכם תהליך שאינו נכון וגם יכול להיות מאוד מתסכל בבחירת אופניים.

בפועל, יצרני האופניים היום יודעים לייצר אופניים טובים עם כל סוגי הגלגלים. מבחינה זו התברכנו ואנחנו חיים בתקופה של שפע ומבחר, אז קודם כל כדאי לשמוח. כשאנחנו ניגשים לבחור אופניים חדשים, הנה סדר השאלות שיש לשאול את עצמנו:

1. מה סגנון הרכיבה שלי ולאן אני רוצה להתפתח כרוכב? שאלה זו בדרך כלל די פשוטה כי אנחנו מכירים את עצמנו. אז למשל מי שרוכב בשבילי בן שמן בסופי שבוע יחפש אופני שבילים נחמדים. אלו מביניכם שאוהבים לכסות מרחקים ארוכים ולרכוב מהר גם בעליות יחפשו אופני XC או אופני מרתון. מתחילים כדאי שימצאו אופני כניסה חביבים ואקסטרימסטים את הזוג שמתאים לשריטה שלהם.

2. מה התקציב שלי? באופן כללי, נכון לקנות את האופניים הכי טובים שאתם יכולים להרשות לעצמכם (וכמובן להשאיר תקציב להדרכה), וזה כבר עניין אישי. תקציב יותר גבוה = רכיבים יותר טובים ואמינים ובאופן כללי חווית רכיבה יותר מהנה. זה לא אומר שהתקציב שלכם צריך להיות 20,000 ש”ח, גם ברמות מחירים של 1,500-3,000 אפשר למצוא אופניים מעולים. בכל מקרה חשוב להגדיר תקציב.

מכאן ואילך נשאר למצוא חנות שאתם מתחברים לצוות שלה ונוח להגיע אליה לשירות, וזוג אופניים שעונה על שתי השאלות מעלה ולא פחות חשוב- מוצא חן בעיניכם! אופניים ש”בא לנו עליהם” זה אופניים שנאהב יותר ונרכב עליהם יותר.

אז איפה נכנס גודל הגלגל? הנה ההמשך.

ברגע שתדעו למצוא את קטגוריות האופניים המתאימה לכם ביותר, אופניים שבא לכם עליהם, וחנות שכיף לקנות בה. האופציות שלכם כבר יצטמצמו. בפועל, היצרנים מכוונים קטגוריות שונות לקטרי גלגל שונים, ולפעמים מבטלים את דילמת הגלגל לחלוטין.

למשל, מרבית אופני השבילים ו-All Mountain יהיו ב-2014 עם גלגלי 27.5, ורק בשוליים יהיו גלגלי 26 ו-29. אז סביר להניח שכרוכבי שבילים לאופניים שתגיעו אליהם יהיו גלגלי 27.5, כי היצרן החליט שזה אחד הרכיבים שייתן לרוכב חוויה נכונה לקטגוריה זו. בהתאם, מרבית אופני המרתון ו-XC הם 29, ומרבית אופני ה-DH והפרירייד הם עם גלגלי 26. כן, יש חריגות כמו אופני DH של KHS עם גלגלי 27.5, אופני XC תחרותיים של מרידה עם גלגלי 27.5 ואופני אנדורו של ספשלייזד עם גלגלי 29.

אחת הדוגמאות שאני אוהב להשתמש בה היא אופני DH. בכלל תמיד טוב ללכת לקצה כדי להמחיש נקודה. ישנה הסכמה גורפת כי גלגלי 29 מתגלגלים טוב יותר מעל מכשולים, זה עניין פיזיקלי של קוטר. לפי עקרון זה, אופני דאון היל מקצועיים שמתמודדים עם המסלולים הכי טכניים בעולם, היו צריכים לעבור מזמן כולם לגלגלי 29, אך רובם המוחלט עדיין ב-26 וחלק קטן ב-27.5. למה?

רייצ'ל אטרתון על גלגלי 26
רייצ’ל אטרתון על גלגלי 26

כי רכיבת דאון היל דורשת התנהגות ספציפית מהאופניים, אופני דאון היל מצוידים בגאומטריה מאוד מיוחדת ובמהלך מתלה ענק של 200 מ”מ. בסופו של דבר, מכלול הדרישות והרכיבים הנכונים לחוויה שצריכים להעניק אופני DH, מכוון כמעט את כל היצרנים לאופני 26. הגלגל ה”פחות טוב”, מייצר אופניים “יותר טובים”.

חשוב לציין, (כי תכף מגיעות התגובות של “אבל 29 זה בלה בלה בלה!” ו”אין ולא יהיה על 26!”), אינני טוען שאין הבדלים בין הגלגלים. יש לגלגלים השפעה על חווית הרכיבה על האופניים, ואולי כדאי להקדיש לכך מאמר נוסף אם כי הנושא נטחן לא מעט כבר ברשת, אך לא הגלגל מגדיר את האופניים.

לסיכום של עניין, התמקדו בחווית הרכיבה אותה אתם מחפשים, מצאו אופניים שמדליקים אתכם, ותנו לגודל הגלגל להיות עוד אחת מהרכיבים שמרכיבים את האופניים. אופניים זה חוויה, קנו אופניים, לא גלגל!

אשמח לתגובות ודעות כאן למטה, אבל אם מישהו מכם הולך לטעון בעקשנות ש”שלו הכי טוב”, אני מבקש במקום לקרוא שוב את הכתבה…

8 מחשבות על “קניית אופניים: אל תבחרו גודל גלגל, תבחרו אופניים!”

שאלות ותוספות - כאן