רכיבה על אופני הרים

20 טעויות נפוצות ברכיבה על אופני הרים

מתוך 5 שנות נסיון בהדרכה ועבודה עם מאות רוכבים באתרים כמו בן-שמן, פארק קנדה ומענית, הנה הטעויות הנפוצות ביותר ברכיבת שטח שהתיקון שלהן באמת ישפר לכם את הרכיבה!

כתב: טל רוזוב / צילם: יוהן יאורד

טעויות נפוצות ברכיבה:

1. ישיבה בקטעים טכניים וירידות: ברגע שאתם יושבים על הכסא, אתם מאבדים את כל היכולת הדינמית שלכם לזוז מעל האופניים, וגם את “מהלך המתלה” העיקרי שלכם – הידיים והרגליים. ישיבה מתאימה לקטעי רכיבה פשוטים ושטוחים, או לטיפוסים ארוכים. כלל האצבע: אם אתם לא צריכים לדווש כדי להתקדם, כנראה שאתם צריכים להיכנס לעמידת מוצא! תשתמשו באופניים ותפמפמו את האלמנטים על השביל כדי להרוויח עוד מהירות.

לקריאה בהרחבה: מאמר על עמידת מוצא

2. יותר מדי “תחת אחורה” בירידות:

יותר מדי רוכבים בטוחים שכל ירידה משמעותה “תחת אחורה” רחוק כמה שיותר. האמת היא, שכשכל המשקל שלכם אחורה, אין מספיק משקל על הגלגל הקדמי. הגלגל הקדמי אחראי על רוב הבלימה, האחיזה וכמובן על ההיגוי. תשארו תמיד מעל מרכז האופניים, ותנו לאופניים לרדת או לעלות תחת הגוף בהתאם לשיפוע, אל תיכנסו באופן אוטומטי למצב גוף שאולי אינו מתאים לשטח.

רכיבה בירידה - עמידה ממורכזת על האופניים
רכיבה בירידה – עמידה ממורכזת על האופניים

3. פחד משימוש בבלם הקדמי:

אחד המיתוסים הנפוצים ביותר הוא להימנע בשימוש מהבלם הקדמי, כדי לא להתהפך מעבר לכידון. אז ככה, כל החלקים שיש לכם באופניים – אתם אמורים להשתמש בהם. דווקא הבלם הקדמי הוא זה שעושה את רוב העבודה. כן, צריך לדעת איך לבלום נכון, ולשמור על עמידת מוצא נכונה – ואז אין שום סיבה להתהפך- גם בירידות הכי תלולות.

4. בלימה בתוך הסיבוב:

תיכנסו לסיבוב במהירות שאתם מרגישים איתה נוח, ואף פעם אל תבלמו בתוך הפניה. בלימה באמצע סיבוב תגרום או להחלקה ונפילה, או להתיישרות של האופניים ויציאה מהקו.
הנה משהו שקל ליישם לשיפור עצמי: הרגשתם שאתם חייבים לבלום בתוך סיבוב, אתם יכולים לתקן את זה להבא באחת משתי השיטות הבאות: או להיכנס יותר לאט לסיבוב, או להחליף את הברקס בהטיה יותר חזקה של האופניים.
רוצים לקבל כמה טיפים נוספים לסיבובים? יש הדרכת וידאו על הנושא.

בסיבובים חשוב להיכנס במהירות הנכונה ולא לבלום באמצע
בסיבובים חשוב להיכנס במהירות הנכונה ולא לבלום באמצע

5. הקפצת/משיכת האופניים בדרופים:

כשמגיעים לדרופ, כל מה שצריך לעשות הוא להעביר משקל אחורה בהתאם למהירות שלנו, לתת לאופניים לצאת באופן מאוזן לדרופ, ולחזור לעמידת מוצא לקראת הנחיתה. משיכה מוגזמת של הכידון כלפי מעלה או הקפצה של האופניים יגרמו לשני דברים שאתם לא רוצים: נחיתה קשה מדי, ויציאה מאיזון באוויר. בכל מקרה את הטכניקה הנכונה לדרופים כדאי ללמוד כראוי. אחרי שלומדים, היא די קלה ליישום.

6. רכיבה מחוץ למגבלות:

אתם רוצים להרגיש כמו טיל שיוט בסינגלים? מעולה – אבל תוותרו על הקטע של ההתפוצצות בסוף.אם אתם רוצים לרכוב מהר, הדרך הנכונה היא ללמוד קודם טכניקה נכונה, ולתת למהירות להגיע אחר כך – לא לנסות לרכוב הכי מהר שאפשר ולקוות לטוב.

7. הימנעות מסינגלים:

בעיקר אצל רוכבים מתחילים, לסינגלים יש דימוי אקסטרימי מטורף שדורש יכולות של רוכב גביע עולם בדאון היל יחד עם מיגון של אביר מימי הביניים. חברים, לא להגזים – יש סינגלים לכולם, מתחילים כמתקדמים. מבחינתי, חווית הרכיבה על אופני הרים מתמצה בסינגלים, וכל דבר אחר הוא רק הדרך לשם.

8. לנחות מדרופים וקפיצות רק על הגלגל האחורי:

הגלגל הקדמי באופניים נותן לנו כמה דברים חשובים מאוד לשליטה: יכולת היגוי ובלימה בעיקר! לכן, יש קפיצות ודרופים שבהם כדאי לתת לגלגל הקדמי לגעת בקרקע קודם, יש קפיצות שכן נכון לתת לאחורי לנחות ראשון ובדרך כלל אנחנו פשוט רוצים לנחות בצורה מאוזנת עם שני הגלגלים יחד.
עשינו וידאו שיעזור לכם לתרגל את העניין הזה בקלות ליד הבית.

נחיתה מדרופ - לפעמים הגלגל הקדמי מוביל
נחיתה מדרופ – לפעמים הגלגל הקדמי מוביל

9. לא טוב אם הבולמי זעזועים סוגרים מהלך:

קניתם 140מ”מ של מהלך מתלה, למה לא לנצל אותו? ישנה סברה שאם סגרתם את מהלך הבולמים שלכם, משהו לא בסדר. זו טעות, הבולמים אמורים לעבוד לכל אורך המהלך. ברכיבה טיפוסית (סיבוב של שעתיים בפארק קנדה), אפשר לצפות שהבולמים יסגרו מהלך מדי פעם. מצד שני, אם זה קורה יותר מדי או בצורה אלימה מדי – יכול להיות שצריך לכוון את הבולמים.

טעויות נפוצות עם ציוד:

10. רכישת אופניים לא מתאימים:

אופניים קונים קודם כל בשביל הכיף, אבל הכיף לא נגמר בחנות, הוא מתחיל בשבילים. אם אתם רוכבים סינגלים רגועים של קק”ל פעם בשבוע, אין טעם לסחוב מכונת All Mountain עתירת מהלך ומשקל עודף, ואם אתם אוהבים לקפץ ולדחוף חזק את האופניים אולי עדיף שלא ללכת על האופניים הכי קלילים בשוק. תקנו את מה שמתאים לכם, ובתוך כך את מה שמדליק אתכם, לא ההיפך.

11. הצמדות מיותרת להגדרות:

כיצורים פסיכולוגיים, אנחנו אוהבים לשייך את עצמנו לקבוצות, רוכבי AM, XC, אנדורו, שבילים… בתכלס אני מגדיר את עצמי כ”רוכב הרים”.
תחשבו מה באמת סגנון הרכיבה שלכם רוב הזמן (תחרותי או פנאי, מטפסים, קופצים או מכסים מרחקים) ותנסו להתאים את האופניים הכי נוחים וטובים לכם בתקציב שיש – בלי להיצמד לקטגוריות.

12. משאירים את ידיות השליטה כפי שהורכבו בחנות:

הכידון וידיות השליטה הם נקודות מגע קריטיות עם האופניים. זה שקיבלתם את האופניים מורכבים מהחנות, לא אומר שהם כבר מותאמים אליכם אישית. קחו סט אלנים ורבע שעה, וכוונו לכם את ידיות הבלמים והשיפטרים – זה ישפר לכם את איכות הרכיבה ללא היכר, וללא עלות.

13. כיול בולמי זעזועים לא נכון (או חוסר כיול בכלל):

ברמת כניסה, אין יותר מדי מה לעשות עם בולמי הזעזועים. עדיין, יותר מפעם אחת גיליתי רוכבים שקנו את מיטב בולמי הזעזועים עם כל הכיוונים האפשריים ופשוט שמו את הכל באמצע כי “אין לי מה להתעסק בזה”, או שבכלל לא ניסו לכייל את הבולמים. נצלו את אפשרויות הכיוון של הבולמים להתאים את האופניים אליכם ולסגנון הרכיבה, נכון שזה יכול לקחת כמה רכיבות – אבל כשתסיימו, האופניים שלכם ימצו את היכולות שבאמת יש להם.

14. לחץ אוויר נמוך מדי בצמיגים:

על מנת להשיג שיכוך טוב יותר ורכיבה רכה יותר – רוכבים רבים מורידים את לחץ האוויר בצמיגים בצורה מוגזמת, וכבר מצאתי רוכבים עם כ-15PSI בלבד בצמיגים. נכון שהצמיגים משפיעים על השיכוך, אבל חשוב מכך – הם משפיעים על הבלימה, אחיזה בסיבובים ובקטעים טכניים, שמירת קוים ועמידות בתקרים. לחץ נמוך מדי אולי ירגיש טוב, אבל יפגע ביכולות שלכם להתמודד עם השטח. ככלל אצבע, מומלץ לרוב הרוכבים על רוב סוגי האופניים להישאר עם לחץ של בין 24-34 PSI בגלגלים על מנת למצוא את הפשרה הטובה ביותר בין צמיג אוחז ויציב לבין ספיגת זעזועים.

על שלושת הסעיפים האחרונים מוזמנים לקרוא בהרחבה: התאמת אופניים לרוכב.

15. הזנחת האופניים:

כתבתי מאמר ספציפי על טיפולים לאופניים שלא כדאי לפספס, הפרטים שם. בשורה התחתונה – אופניים זו מכונה, ואחת שעובדת די קשה. אם לא תתחזקו את האופניים באופן שוטף, “תענשו” גם בירידה באיכות התפקוד של האופניים ובסופו של דבר גם בתיקונים יקרים ומיותרים מנזק מצטבר.

טעויות מנטליות נפוצות:

16. חוסר מודעות למגבלות

רכיבה על אופני הרים היא תהליך בלתי פוסק של שיפור עצמי. כל רוכב מנוסה יגיד לכם את זה. זה גם אומר שכל רוכב בנקודת זמן מסויימת נתון למגבלות יכולת: כושר, טכניקה, הבנה של הקרקע – כולם דורשים נסיון ואימון. תמיד נסו להתקדם ולהתפתח כרוכבים, אך צעד צעד. אל תנסו דברים שהם לחלוטין מחוץ לליגה שלכם – זה יכול להיגמר בפציעה.

17. עושים בלי ללמוד

אפשר ללמוד הרבה על אופניים, פשוט מלרכוב. זה גם האמצעי העיקרי שבעזרתו תתקדמו לאורך זמן מבחינת יכולות פיסיות וטכניות. עדיין כדי לקפוץ מדרגה (תרתי משמע), כדאי לקבל הדרכה מרוכבים מנוסים ומקצועיים (לא, החבר שהתחיל שבועיים לפניכם לא נחשב). אתם יכולים לקחת קורס מסודר, או לצאת עם רוכב ותיק שיש לו סבלנות ויכולת ללמד אתכם כמה דברים. חשוב מאוד גם לשים לב ממי כדאי ללמוד וממי לא.

 

18. משדרגים ציוד לפני שמשדרגים את הרוכב

“האופניים לא משהו בגינות סלעים, אני צריך בולם יותר טוב”, מי לא שמע את המשפט הזה, או משהו בנוסח דומה? התירוץ של “רצפה עקומה” הוא מפלט נוח, ולכאורה אפשר לפתור אותו על ידי שליפת כרטיס האשראי ורכישת ציוד איכותי בכמה אלפי שקלים. תכלס, כולנו וגם אני אוהבים ציוד טוב – אבל אין מה לשדרג את האופניים או הציוד לפני שאתם יודעים איך להשתמש בהם. ודאו שהטכניקה שלכם נכונה, שאתם בשליטה על האופניים במגוון תנאים, תיכנסו לכושר בסיסי ואז השדרוגים שלכם יהיו הרבה יותר מדוייקים, וכנראה גם יותר כלכליים.

לצפיה בכל הקורסים לטכניקת רכיבה של Sababike.

19. מוציאים המון על חלקים קלים במקום לעשות דיאטה

בהמשך לסעיף 18, נעשה את הסעיף הזה קצר. מערכת הילוכים ובלמים “Full XTR”, או להיפטר מ-10 ק”ג משקל עודף. איפה באמת נראה לכם שכדאי להשקיע?

20. לוקחים מתחילים לרכיבות תובעניות מדי

אם אתם כבר רוכבים שלוש שנים, שולטים בטכניקה, ונמצאים בכושר שיא, זה לא אומר שגם החבר, החברה או הבן דוד שאתם מאוד רוצים להכניס לענף נמצאים באותו מצב! לדעתי הענף איבד כבר מאות רוכבים פוטנציאליים כי הם נגררו אחרי רוכבים מנוסים לרכיבות אופניים ארוכות וקשות מדי, מה שנחרט אצלם בזכרון כטראומה שאין לחזור עליה. לוקחים רוכבים חדשים לשטח? תתחשבו בהם, ותבחרו שביל שמתאים להם, ולא לכם.

12 מחשבות על “20 טעויות נפוצות ברכיבה על אופני הרים”

  1. תודה אופיר –

    הנחת היסוד היא שסיבובים צריכים להיות נטולי בלימה לחלוטין, זה בעיקר מפריע לזרימה.
    נכון שאם חייבים להשתמש בבלמים בתוך סיבוב, עדיף שיהיה האחורי.

    וגם בסוויצ’בקים מאוד איטיים וטכניים ייתכן שצריך להיות ממש “על הברקסים”, אבל הכוונה לסיבובים שבדרך כלל אנחנו פוגשים ברכיבה…

  2. אחלה כתבה כל מילה בסלע , מה כן כדאי לחדד שסינגלים הם לא רק טכניקה ומקור המילה באה משמה (יחיד) ויש הרבה סוגים של סינגלים גם טכנים וגם קלים ,אצל אנשים שלא מכירים זה יוצר רתיעה , בשיחות עם אנשים אני נתקל בזה הרבה .

    1. סעיף מס.7 בכתבה 🙂
      מסכים בהחלט – סינגלים זה כיף ויש הרבה קלים שמתאימים למתחילים, ועדיין יהיו הרבה יותר מהנים מרכיבה בשבילים לבנים.

שאלות ותוספות - כאן