טכניקת רכיבה על אופני הרים- החליפו מחשבות בהרגלים

את המאמר הבא אני כותב בזכות לא מעט רוכבים שהגיעו אלי להדרכות, וגם מתוך לא מעט ניסיון אישי.

כאשר אנחנו ניגשים לרכיבת הרים בהיבט של שיפור טכניקה, יש לנו נטייה טבעית לחשוב על כל פעולה שאנחנו עושים, עד לרמה שבה אנחנו כל כך עמוסים במחשבות ולא מסוגלים לבצע את הפעולות.

אחד הדברים שחשוב להבין ברכיבה על אופני הרים, הוא שדברים קורים מהר, מהר מאוד! אם אנחנו רוצים להצליח להגיב בזמן אמת עם הטכניקה הנכונה לכל קטע בשביל, אנחנו חייבים גם להבין שרכיבה על אופני הרים היא לא ענף אינטלקטואלי – גם אם נבין את כל התאוריה זה לא ממש יעזור, אי אפשר לרכוב טוב רק על בסיס ידע.

לעתים קרובות קורה אצלי בהדרכות, בעיקר בנושאים של דרופים וסיבובים, שרוכבים מגיעים עם עומס מידע מורכב ומיותר, ומנסים להיכנס לסיבוב למשל, ובו זמנית לחשוב על: "איפה המבט שלי? איפה הברכיים שלי? איזו רגל תחתונה ואיזו עליונה? האם העקבים שלי למטה? האם כופפתי מספיק מרפקים? הספקתי לשחרר ברקסים? אני מסובב את האגן? מטה את הכידון?…." ועוד ועוד…

כן, אנשים ממש מנסים לרכוב ככה, עם כל המחשבות האלו בראש במקביל. זו בדרך כלל תוצאה של תהליך למידה לא נכון, ועומס מידע במקום תרגול טכני. אז הנה משפט המפתח הראשון של המאמר (יש עוד אחד בהמשך!): אם אתם חושבים יותר מדי על מה שאתם עושים בזמן רכיבה, לא רק שזה לא יעזור- זה יפריע!

אין לנו את היכולת לחשוב ולהתמקד ביותר מדבר אחד במקביל. אולי שניים, לפעמים, אבל באמת שזהו. אז מה צריך לעשות? להפוך את טכניקה הרכיבה לאינטואיטיבית, ואת זה אנחנו עושים דרך זיכרון קצת אחר- זיכרון שריר.

אז אם תוך כדי רכיבה אתם שמים לב שאתם חושבים על יותר מדי דברים – אתם צריכים להחליף מחשבות בהרגלים!

איך עושים את זה?

כדי לסגל הרגלי רכיבה נכונים אנחנו קודם כל צריכים לבסס עמידת מוצא וטכניקת בסיס מעולים! לא להבין בערך, לא לנסות פעם או פעמיים, אלא לוודא שעמידת המוצא שלנו היא פיקס, שאנחנו יודעים לשלוט במבט ובמהירות – וכבר הרכבנו את משולש השליטה באופניים.

תרגול עמידת מוצא

מתרגלים: עמידת מוצא על אופני הרים.

זה הצעד הבסיסי והראשון, לאחריו ניתן להתחיל ולהעסק בטכניקות קצת יותר מתקדמות כגון דרופים, סיבובים, ירידות תלולות וכל שאר הדברים הטובים.

מה עושים אחרי שיש לנו בסיס טוב כדי להחליף מחשבות בהרגלים? יש שלושה דברים שאפשר לעשות:

1. לתרגל.
2. לתרגל ממש הרבה.
3. לתרגל המון.

כל אחת מהשיטות הנ"ל יעזרו לכם. מה לא יעזור? לשמוע הרצאה או לראות סרט, להחליט שהבנתם ואז פשוט להמשיך ברכיבת סינגלים רגילה ולקוות שהטכניקה תשתפר.

נכון שאנחנו יכולים להשתפר קצת מרכיבה בסינגלים, אבל אם יש לנו טכניקה שתקועה כבר הרבה זמן, אז עוד שעות ושעות של רכיבה לא ישנו שום דבר. בדיוק על כך טען איינשטיין שההגדרה לאי-שפיות היא לעשות שוב ושוב את אותו הדבר, ולצפות לתוצאות שונות.

אז הנה משפט המפתח השני למאמר הזה: הדרך היחידה להוציא את המחשבות מהראש ולהכניס במקומן הרגלים נכונים היא באמצעות תרגול ממוקד.

מתרגלים סיבובים

מתרגלים: סיבובים טכניים בשטח

אם אתם מהנהנים בהסכמה, אבל לא מקדישים רבע שעה במהלך הרכיבה הבאה שלכם לתרגילים או שיפור מיומנות ספציפית – אז תחזרו שוב על ההגדרה של אינשטיין.

בדיוק בגלל זה, מי שמגיע אלי להדרכות מקבל מנה מרוכזת של תרגולים ועוד תרגולים. בזמן המוגבל שיש בהדרכה, אפשר לבסס את הטכניקה הנכונה ואפילו להביא אותה לרמה טובה, אבל כמעט כל מי שעובר אצלי הדרכה גם מקבל "שיעורי בית", וגם הם בנויים מתרגול.

באותו אופן, סרט ההדרכה החדש "פשוט לרכוב טוב יותר" הוא חדשני, מכיוון שהוא מספק לא רק דוגמה לאיך נראית טכניקה- אלא אוסף של תרגילים שאפשר לבצע לבד בקלות על מנת להשתפר.

אז הנה השורה התחתונה- אם אתם באמת רוצים לשפר טכניקה, אתם חייבים להקדיש זמן משמעותי לתרגול ספציפי ולא רק לרכיבה. רק תרגול ממוקד מקנה הרגלים נכונים בצורה יעילה והופך את העומס המנטלי לרכיבה אינטואיטיבית. אם לא תקדישו זמן לתרגולים, במסגרת הדרכה או עצמאית, אל תצפו לתוצאות יוצאות דופן.

השאיפה שלנו היא להפוך לרוכבים כמה שיותר אינטואיטיביים וטבעיים, משם מגיעה הזרימה.

אם אתם צריכים רעיונות לתרגילים, תוכלו למצוא הרבה מהם בסרט ההדרכה, ואני תמיד ממליץ מאוד בחום לצאת למסלול הפאמפטרק הקרוב אליכם ולהתאמן עליו – זה אחד ממכשירי האימון הכי טובים שיש לטכניקת רכיבה.

רכיבות טובות!

About The Author

One Comment


שאלות ותוספות - כאן

!שלא תפספסו

עדכונים על הדרכות וקורסים, מאמרים וסרטונים חדשים ועוד - ישירות אליכם למייל